אפיון מוצר
אפיון מוצר הוא אחד השלבים החשובים בדרכו של היזם להפוך את הרעיון שלו למוצר מעשי. כדי שרעיון יהפוך למוצר, צריך לאפיין אותו באופן מעמיק על כל היבטיו השונים.
אפיון המוצר נעשה לרוב באמצעות כתיבת מסמך PRD, דרכו מגבשים את כל הרעיונות, הדרישות והצעדים האסטרטגיים בדרך לפיתוח המוצר הסופי. על תהליך אפיון המוצר ועל השלבים השונים תוכלו לקרוא במאמר שלפניכם.
מהו אפיון מוצר ומדוע מדובר בשלב חשוב בתהליך הפיתוח של מוצר מסוים?
פעמים רבות יזמים מעלים רעיונות טובים שנשמעים ממש אטרקטיביים אבל כשהם עומדים בפני הפיכתו של הרעיון למוצר, הם מגלים שדילגו על שלב חשוב בדרך, שלב אפיון מוצר. כשכסף ומשאבים רבים הושקעו, מגלה היזם כי אינו יכול להוציא לפועל את הרעיון שלו משום שלא נלקחו בחשבון פרמטרים שונים.
לכן, כדי להתחיל בפיתוח מוצר חייבים בראש ובראשונה להכין מסמך אפיון מוצר, PRD. מעבר מרעיון למוצר מחייב קודם כל כתיבת אפיון מוצר כדי לבדוק את היתכנות המוצר ולהתחיל בשלב תהליך פיתוח מוצר באופן פרטני ומדויק.
הפיכת רעיון ראשוני למוצר מוגמר דורשת מהיזם לבצע תהליך מובנה באמצעות אפיון מוצר טכנולוגי משלב הרעיון הכללי למצב בו הוא מכיר לפרטי הפרטים את מבנהו של המוצר, מגבלותיו ויכולותיו של המוצר.
כיצד מתבצע תהליך אפיון המוצר?
בתהליך אפיון מוצר בודקים מי הוא קהל היעד של המוצר הפוטנציאלי, למי בעצם המוצר מיועד, מי סביר שישתמש בו ומי יקנה אותו. במסגרת בדיקה זו מבררים על איזה צורך עונה המוצר, זאת אומרת, מה הבעיה או הדרישה של קהל היעד שהמוצר אמור לפתור או למלא.
כדי לוודא שאכן המוצר יעבוד ויפעל כהלכה, צריך לבחון אילו חומרים יתאימו ביותר לייצור שלו. לכל החלטה בנושא החומרים יש השלכה על משקל המוצר, הגודל שלו והנראות האסתטית שלו.
לאחר שמסתיים תהליך אפיון המוצר ומגבשים את כל התשובות, פונים לכתיבת מסמך אפיון מוצר.
מהו Product Requirements Document – מסמך אפיון מוצר?
מסמך אפיון מוצר, PRD, הוא מסמך המתאר ומכיל את כל הדרישות הבסיסיות לפיתוחו של מוצר מסוים. כתיבתו מאפשרת את הבנת המוצר, מהי מטרתו, למי הוא מיועד, על איזה צורך הוא עונה והפונקציונאליות שלו.
מסמך אפיון מוצר גם מסייע למנהלי פרויקטים להגדיר סדי עדיפויות ולקבוע משימות רלבנטיות הקשורות בתהליך פיתוח מוצר. חשוב לכתוב PRD איכותי כדי שבמהלך שלבי פיתוח המוצר, התמודדות עם בעיות לא צפויות תהיה יעילה וכל מיני התקלות ותקלות לא יפילו את הפרויקט.
מה חשוב שמסמך אפיון מוצר יכיל?
המרכיבים שחשוב שכל מסמך אפיון יכיל הם מטרות, רכיבי מפתח, User Flow, פרטים על כל צעד ב-User Flow, אנליזה ופיצ'רים עתידיים.
מטרות– זו בעצם הקדמה בו מגישים לקוראי המסמך מידע על הרקע של המוצר. מה המטרות שלו, מי קהל היעד, מה הבעיה שהוא אמור לפתור וכו'. אין להציג בשלב זה שום ספק לגבי נחיצותו של המוצר.
רכיבים– רכיבי מפתח של פיצ'רים במוצר. כך יתאפשר לקוראים להתמקד בנושאים שונים במהלך קריאת ה-PRD.
תיאור ה-User Flow– שלב הגדרת הלקוחות צעד אחר צעד. פרטים אודות הדרך בה יעברו המשתמשים במוצר.
פרטים אודות כל צעד ב-User Flow- מאפייני העמוד, האלמנטים של כל פיצ'ר עליו עובדים וכל המצבים השונים שעשויים להתקיים.
אנליזה– הבנה מה עושים המשתמשים, תובנות לגבי המוצר ושיתוף התובנות האלו עם שאר חברי הצוות.
פיצ'רים עתידיים – פיצ'רים עתידיים מאפשרים הבנה כיצד יכול המוצר להתפתח בעתיד.
מסמך אפיון מוצר לדוגמא
ברחבי הרשת ניתן למצוא ברשת מסמך אפיון לדוגמא ותבניות למסמכי דרישות על-פיהן אפשר לכתוב אפיון מוצר דוגמא או מסמך אפיון באנגלית. חיפוש קצרצר בגוגל יספיק לכם בשביל למצוא מאות תבניות שונות, מהן תוכלו לבחור את התבנית המתאימה לכם ביותר.
טיפים נוספים שיעזרו לכם בתהליך אפיון המוצר שלכם
יש רעיון ומעוניינים להתחיל בתהליך פיתוח מוצר חדש הכולל תהליך פיתוח מוצר, חיפוש חברה לפיתוח מוצר, ובהמשך ייצור אב טיפוס, ולפני הכל, צריך לאפיין את המוצר. אז הנה כמה טיפים לתהליך אפיון המוצר.
כשמאפיינים את קהל היעד חשוב לבדוק אם יש למוצר משתמש ראשי ומשתמש משני, לאפיין אותם וכיצד הם פועלים ביחד. למשל, במוצר המיועד לתינוקות, ההורה הוא משתמש משני. זה משפיע על הנדסת האנוש ועל עיצוב מוצר.
אם המוצר מיועד לקהל יעד ספציפי, מומלץ להיעזר באנשים אשר שייכים לאותו קהל ויחד איתם לערוך רשימה של פירוט הפעולות של השימוש במוצר.
מומלץ לבדוק מאילו חומרי גלם עשויים המוצרים המתחרים בשוק ולשאול מאיזה חומר המוצר שלי אמור להיות מיוצר. האם זה אותו חומר כמו מה שכבר קיים? לעיתים שינוי בחומרי הגלם, בדחיסותם, במרקם ובמשקל, יכול ליצור יתרון מול המתחרים.