10 נוב 2021

תהליך בנייה וייצור אב טיפוס, ועלויות בעת פיתוח

פיתוח אב טיפוס הוא שלב מתקדם בהפיכת הרעיון שלכם למוצר, ולמעשה אחריו כבר ניתן לשלוח את המוצר לקבוצת ביקורת ולבסס את אסטרטגיית השיווק. מה צריך לעשות לפני, במהלך, ואחרי – על הכל תוכלו לקרוא כאן. 

בניית אב טיפוס אז מה זה אומר למעשה?

בניית אב טיפוס היא חלק בלתי נפרד מהפיכת המוצר שלכם משרבוט על הדף לאובייקט חי וקיים באופן כללי, ולאובייקט שנמכר בהצלחה בפרט. אב טיפוס הוא למעשה דגם ראשוני של עיצוב מוצר שעשינו אשר מייצרים לפני שעוברים לייצור המוני, ומטרתו היא לאפשר לכם להתרשם מהתכנון כפי שהוא במציאות, לתקן ליקויים, לבצע שינויים, ולנסות להשתמש במוצר לצורך שהוא הומצא. 

אבטיפוס הוא למעשה דגם קיים של התכנון הסופי של הנדסת מוצר פיתוח ועיצוב, והוא משמש להצגת המוצר הסופי ללקוח, או למשקיע. במקרים רבים התהליך כולל ייצור של מספר אבטיפוסים, כנגזרת של דרישות הלקוח או המשקיע. את הליך הפיתוח מלווה צוות תכנון שרושם את הנקודות שעולות בביקורות, לומד אותן, ומיישם תיקונים שלהן מייצור לייצור. 

אב טיפוס עלויות

עלויות ייצור אב טיפוס עשויות להשתנות בהתאם לדרישות הספציפיות שנגזרות מהמוצר שאותו תרצו לפתח, ובנוסף כנגזרת של הציפיות שלכם מהמוצר. כך למשל כוס פלסטיק ריחנית תדרוש עלויות שונות מאפליקציה למציאת נפט, או מכורסה חדשנית. 

בניית אב טיפוס תחילת תהליך

לצד השוני, יש כמה שלבים שמומלץ לבצע לפני פיתוח כמעט כל מוצר ואבטיפוס. אז מה חשוב לעשות לפני הכל? תהליך הוצאת המוצר כולל שלבים רבים ומגוונים, נפרט אותם בקצרה כדי לעשות סדר:

רעיון: חשבתם על משהו שלדעתכם יכול להצליח? ראשית מומלץ להפיק דוח חיפוש. הכוונה היא לסקור את מאגרי הפטנטים כדי לראות אם מישהו כבר חשב על אותו רעיון או על משהו דומה. לגבי מאגרי הפטנטים נשמח לעזור לכם, אם תרצו, תוכלו בתור התחלה לבצע חיפוש בגוגל כדי להתרשם אם משהו כבר ישנו.

פיתוח: שלב הפיתוח מורכב בעצמו מכמה שלבים, כאשר בכותרות ניתן לתחום אותם להנדסה ועיצוב. שלב ההנדסה כולל ניתוח מעמיק של הצרכים הפיזיים של המוצר. בין אם מדובר בתהליך פיתוח מוצר רפואי, ובין אם מדובר בהנדסה מכאנית, חשוב מאוד לשלב אנשי מקצוע שיתנו חוות דעת על המוצר, כך, ייצור אב טיפוס יהיה יעיל ומהיר יותר, שכן ידרשו פחות ניסוי וטעיה. 

במישור העיצובי, חשוב להבין שמוצר טוב ככל שיהיה, לא ימכור אם לא יהיה נח, ואם לא יראה אטרקטיבי. הגעה לשלב של פיתוח אבטיפוס חייבת לעבור היבטים עיצוביים, כדי שהשרטוט יהיה מדויק ומתאים לחוויית המשתמש. במיוחד בעולם שלנו, בו יש מגוון בלתי נגמר של מוצרים לצרכים שונים, עיצוב מדויק עשוי להיות מה שיבליט את המוצר וידגיש את הכדאיות שלו. 

הגנה משפטית: היבט זה הינו תמיד אחד ההיבטים הלא ברורים ליזמים השונים, שכן מצד אחד הם מבקשים לשמור על הרעיון שלהם, אך מצד שני הם רוצים להוציא אותו לפועל ולשם כך צריכים לדבר עליו עם אנשים אחרים, לעיתים בעלי מקצוע שאינם מכירים. זה המקום לעשות סדר.

יש 4 הגנות עיקריות שמשרתות ממציאים בתהליך בניית אבטיפוס, ובשלבים המקדימים והמאוחרים לו. האמצעים מתחלקים לפי העלות שלהם, והשלב בפיתוח שמצריך שימוש בכל אחד מהם. למשל, לא היינו רוצים שיזם מתחיל ישקיע 2000 דולר ברישום פטנט, לפני שהוא פנה למהנדסת או למעצב שיעברו על התכנון שלו.

  • הכלי הראשון: הסכם סודיות, או NDA

 NDA (Non-Disclosure Agreement), הוא סוג של חוזה, אשר בו מסכימים הצדדים להתחייב לשמור סודיות כלפי כל החלפת מידע, בכתב או בעל פה, בין הצדדים במסגרת השיח בניהם ומוגדר סודי. ההסכם נפוץ מאוד בתעשייה, ומקובל להחתים עליו. נוסח ההסכם ניתן להורדה באינטרנט, אך הדבר אינו מומלץ מפאת חשיבותו לשמירה על הרעיון שלכם. 

יתרונותיו של ה-NDA נעוצים בכך שהוא זול, מיידי, ונגיש לכל אדם. כמו כן הוא מיידע את הצד השני ואף דורש הסכמתו לכך שהוא עשוי להיתבע כנגד הפרת הסודיות. כאמור, מדובר בדרישה סבירה בתחילת הדרך, ומומלץ לבקש לחתום עליו בדרך נעימה ובסבר פנים יפות, אך תוך התעקשות על העניין. 

  • פטנט זמני

חלופה זולה יותר רישום פטנט, תקף לשנה ומבוטל אוטומטית בהיעדר הגשת בקשה לפטנט קבוע. מומלץ לשימוש לאחר פיתוח האבטיפוס, אך טרם הייצור ההמוני. 

  • בקשה לפטנט

החלופה היקרה ביותר, אך גם הבטוחה ביותר. אם הגעתם לשלב בו אתם עומדים להתחיל בייצור המוני, ולאחר שאתם מוכנים לכך כלכלית, בקשה מנוסחת על ידי משרד עורכי דין המתמחה בדין במדינה שבה אתם מבקשים להגיש את הבקשה. עלותו עשויה להגיע לאלפי דולרים, ואף יותר, ולכן נעשה בו שימוש בשלב הסופי בלבד. 

  • פטנט עיצובי

חלופה שקיימת בארצות הברית, ומשמת כהגנה לקניין רוחני שעוסק בעיצוב. רלוונטי למוצרים שהם סוג של עיצוב חדשני יותר למוצר קיים. 

ומה אחרי שלב ההכנות?

כעת מגיע שלב הבדיקות, שכן לפני שניתן לקבל אישורים רגולטורים לייצור ושיווק יש לבצע מספר בדיקות, אותן ניתן לקיים על ידי שימוש ב-POC או באב טיפוס, כנגזרת של הצרכים הספציפיים של הפרויקט.

POC [Proof of Concept] הוא תהליך תיאורטי שמוכיח שהתכנון ישים, מצד אחד הוא זול יותר, אך מצד שני הוא לא נותן למשקיע להחזיק את המוצר ביד, אלא רק מאשר שהתכנון מתאפשר. 

בשימוש ב-POC או באבטיפוס של ממש מאשרים את המוצר, ועוברים לשלב הייצור. שלב זה הוא הכבד ביותר מבחינה כלכלית, ולכן מומלץ להגיע אליו עם הון עצמי גבוה או עם תמיכה של משקיע. בפגישת משקיעים אבטיפוס הוא מצרך כמעט חובה, כדי להציג להם את הסיבה שבגינה אתם מבקשים מהם לסמוך עליכם עם הכסף שלהם. 

במידה והצלחתם לגייס את הסכום הדרוש לייצור, ניתן להתחיל לייצר. אולם, כמו שהבנתם מדובר בשלב מתקדם מאוד, שגם אחריו נדרשת הבנה והכרה של השווקים ושל דרכי הפעולה הכדאיות. 

רוצים להגיע לפגישת משקיעים מוכנים, ועם אבטיפוס מוכן? מעוניינים לקדם את החלום שלכם ולהפוך את הרעיון שלכם להכנסה? צרו קשר איתנו, ונדאג ללוות אתכם בכל שלב כדי לעזור לכם להתכונן כמה שיותר טוב מראש, וגם במשך הדרך המאתגרת בדרך להגשמת החלום שלכם.  

 

director
אבישי כהן
מנכ”ל ומייסד של Magoz
שתף מאמר:
תוכן עניינים
יש לכם רעיון, חזון, מוצר שמחפש פתרון איכותי? בואו להגשים אותו איתנו:

    שם מלא *
    טלפון *
    דברו איתנו
    banner
    מגוז מזמינה אתכם לתערוכה New-Tech 2022 לפרטים
    update
    דילוג לתוכן